zaterdag 16 augustus 2014

Olphaert den Otter



Ooit zei een kunsthandelaar mij "brood wat voor jou gebakken is wordt niet aan een ander verkocht". Hiermee doelde hij op het gegeven dat je niet overhaast moet komen uit angst dat het werk anders mogelijk bij je volgende bezoek toch weg is. Helaas gebeurd je dat toch nog al eens als verzamelaar. Je kunt immers niet alles kopen en als je veel opzoek bent kom je ook onherroepelijk vaak buitenkansjes tegen. Zo ook vorig jaar. Via internet werd er een werk van Olphaert den Otter aangeboden. Olphaert den Otter! Die ontbrak nog in de collectie. Het werk zou een goede aanvulling zijn naast Arie de Groot om de jaren 60-70 te verlaten en een brug te slaan naar de jaren 80-90 tot heden. Er was alleen 1 altijd maar weer terug kerend probleem… Het geld was al op aan een ander schilderij… Wat te doen. Iets verkopen, maar eigenlijk is alles wat niet binnen de collectie past al eerder verkocht, dus dat was ook geen reeele optie. Dan maar onderhandelen, maar de prijs was al bizar laag en de verkoper ging heel terecht niet nog lager. Dus even slikken en weer door gaan… Voor nu nog geen den Otter.

Maar toen bijna een jaar later. Nadat ik mijn haren bijna uit mijn hoofd getrokken had toen ik het 5 pagina lange verhaal over Olphaert den Otter in Eigenhuis&interieur zag staan. Een jaar nadat de VPRO een stuk uitzond over zijn serie "world stress paintings". Een jaar nadat Laurens (Olphaerts zoon) mij vertelde dat zijn vader werk uit die serie voor duizenden euro's aan buitenlandse verzamelaars en musea verkocht en er ook een expositie in het Boijmans mee had gehad. Na dat jaar was het werk er opeens weer! Het stond weer online! Blijkbaar was het brood voor mij apart gelegd! Nu geen moment van twijfel meer. Ik mailde de aanbieder en zei hem dat ik nog altijd interesse had. En zo als het gaat met dingen die voorbestemd lijken. Op het moment dat de aanbieder akkoord gaat met mijn bod sla ik het NRC open en daar staat het! Het Centraal museum in Utrecht koopt werk van Olphaert den Otter aan en ter gelegenheid hiervan is er een expositie van 24 werken uit zijn "World stress serie". Er verschijnt eveneens een boek bij waarin vrijwel alle werken uit de serie zijn opgenomen. Ook de VPRO besteed opnieuw aandacht aan den Otter en zijn meest succesvolle serie.

Olphaert den Otter (1955) is een van Rotterdams meest eigenzinnige kunstenaars van dit moment. Hoewel hij al furore maakte in de jaren 80 met zijn abstracte werken behoord zijn recente werk tot zijn meest populaire werk. Olphaert den Otter studeerde aan de Rotterdamse academie voor beeldende kunst en heeft de stad na zijn studie nooit echt verlaten. Zijn huidige atelier bevindt zich nog altijd midden in de stad, in een oude school in Kralingen. Hier begon hij in 2009 aan zijn serie "World stress paintings". De serie verbeeld de vernietigende kracht van mens en natuur. Hierin spelen de elementen; vuur, aarde, water, hout en metaal een cruciale rol. De serie bestaat uit oneindig veel werken en er komen ieder jaar nog weer nieuwe schilderijen bij. Momenteel staat de teller rond de 150. De voorstellingen zijn met een scherp oog voor detail geschilderd. Olphaert gebruikt hier honderden world press foto's van alle mogelijke rampen voor. De details zijn m.n. terug te zien in de ravage die overblijft na veel al natuur geweld. De menselijke kant wordt weg gehouden van voor het publiek wat het catastrofale karakter alleen maar groter maakt. Een serie landschappen waar geen mens meer lijkt te leven; volledig desolaat. In stilte en vertwijfeling laat olphaert ons achter. Olphaert staat bekend om zijn ei-tempraas. Ook deze serie is volledig geschilderd in door de kunstenaar zelf vervaardigde verf. Het mooie van ei-tempra is dat het de kleuren heel intens maakt. Ook in het werk "28/07/2009 element vuur" is dit goed terug te zien. We zien hoe de stralend witte huisjes met hun rode dakjes tussen het groen nog enige tijd behouden blijven voor een alles vernietigde modderstroom ook dit stukje land op zal slokken. Hoewel de serie dus nog altijd uitgebreid wordt veranderd de signatuur en het karakter van het werk niet. Hoewel het formaat soms sterk wisselt zijn de meeste werken geschilderd op papier van 18x26cm. Het geheel levert een wazige reeks aan beelden op.

De koop verloopt soepel en na 3 dagen heb ik het werk al in huis. En voor de mensen die echt niet in toeval geloven; hier nog een grappig feitje om het af te maken. Ik pak het werk uit en kijk naar de signatuur en datum; "olphaert 28/07/2009". Ik kijk naar de datum van mijn overboeking 28/07/2014. Precies 5 jaar na de geboorte van het werk is het dan toch van mij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten