zaterdag 9 april 2011

Verzamelaarsjaarbeurs 2011

Vandaag was het zover; verzamelaarsjaarbeurs! Ik had voor mijn verjaardag sponsorgeld gevraagd aan familie en Loesje en via marktplaats wat dingen verkocht om nog wat extra geld bij elkaar te brengen. Dus met een goed gevulde portomonee gingen we opweg.
In de jaarbeurs zijn 4 hallen open waarvan er 3 vol met kunst&antiek en 1 met speelgoed en platen. De kwaliteit is wisselend, maar over het algemeen hoog net als de prijzen. Ik was opzoek naar een leerdam serica, maar had nog wel meer op mijn lijsje staan... maar zoals het vaak gaat als je ergens naar zoekt; zelfs hier niet te vinden... Daarnaast was het; wat prijzen betreft; ook weer het zelfde liedje, ookal had ik veel gespaard nog waren alle dingen die ik leuk vond 2x boven het budget.

Uiteindelijk vlak voor we zouden gaan toch nog wat gevonden! We liepen teleur gesteld terug naar de uitgang toen we langs een tafel kwamen waar een stel oude flessen uit een nalatenschap aanbod. Uit alle oude groene flessen plukte Loesje precies die fles waar we al lang naar zochten.

De fles is ontworpen door Jac. Jongert (1883-1942) is 1919 voor de firma Wed.G.Oud Pzn&Co. en was bedoeld voor port. Jongert woonde en werkte in Purmerend. Hij gaf les als grafisch kunstenaar en ontwierp zodoende reclame materiaal en flessen voor de distilleerderij Wed.G.Oud Pzn&Co. Dit leverde hem zoveel bekentheid en aanzien op dat hij in 1918 gevraagd voor een docentschap aan de academie in Rotterdam. In Rotterdam verbond hij zich ook aan de Rotterdamse firma van Nelle, waarvoor hij al het reclamemateriaal ontwierp. Een van zijn bekenste ontwerpen in het koffieblik in geel/rood (wat we ook hebben). In 1940 moest Jongert vanwege zijn slechte gezondheid stoppen met werken. Er is erg weinig werk van Jongert overgebleven, omdat zijn atelier tijdens het bombardement op Rotterdam geheel verloren ging, waarna Jongert snel overleed. Zowel de flessen als het vanNelle blik bevinden zich in de collectie van het Boijmans en het Haags Gemeente Museum en staan in vele boeken vermeld.


De fles was een koopje (weer een echte schat) en zodoende hielden we veel geld over, wat weer het potje in gegaan is. In eerste instantie was ik wat teleur gesteld, omdat de prijzen zo hoog waren en alles toch nog buiten bereik bleef. Maar bij thuiskomst realiseerde ik me weer dat wat we al verzameld hebben daar ook niet te betalen was geweest, als je ze al had kunnen vinden. Het is ook goed om te zien dat de dingen die we in de loop der jaren voor een paar euro op de rommelmarkten hebben gekocht elders toch echt de waarde hebben die er aan toegeschreven is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten